Něco málo o 2T

12.01.2010 22:40

Princip doutaktního spalovacího motoru :

 

 

 

https://www.animatedengines.com/twostroke.shtml

Hnědé dno pístu - obr.1:

Na tomto obrázku je zobrazen ideální karbonový vzor (vzhled) pístu. Znamená to, že motor pracuje s vhodným stechiometrickým poměrem ("lambda" = 1 - stechiometrický směšovací poměr, tzn.vzduchu je přesně tolik, kolik je ho potřeba na spálení paliva). To má za následek karbonový vzhled pístu - čokoládově hnědá barva dna pístu.

Černé "tepelné" fleky - obr.2:

Na spodní straně pístu máme černý flek. Černý flek je v podstatě karbonová skvrna, která se na dně pístu vytvoří doslova spálením směsi (benzín + olej + vzduch). Hlavním důvodem vytvoření této skvrny je přehřátí, které je nejčastěji způsobeno chudou směsí nebo selháním chladícího systému.

 

Popelová drť - obr.3:

Dno pístu má popelové zbarvení, vše nasvědčuje tomu, že motor pracoval při vysokých teplotách. Vzhled je způsoben táním dna pístu, kdy se na povrchu začnou tvořit malinkaté vločky. Pokud by tento motor běžel déle mělo by to pravděpodobně za následek propálení pístu na straně výfukového kanálu.

Hlavní příčiny: nejčastěji chudá směs motoru (špatné otryskování), spatně zvolená zapalovací svíčka, špatně nastaveno zapalování (předstih), nebo jeden z nejčastějších případů - přehřátí motoru vlivem defektní chladící soustavy.
 

Mechanické poškození dna pístu - obr.4:

Dno pístu zničeno vlivem drti, která vstoupí do spalovacího prostoru, mezi hlavu válce a píst. Píst je doslova drcen –víc obr. 4.

Hlavní příčiny: nejčastěji tzv. vysypáním jehlových ložisek (z uložení ojnice) do skříně (dmychadla) motoru.

Dosti důležité je přesně stanovit, kde došlo k původu drtě. Je samozřejmostí toto opravit.
 

Ulomená drážka pístního kroužku - obr.5:

Dno pístu se uštípne v drážce pístního kroužku z důvodů netěsnosti těsnění pod hlavou. Chladící kapalina  vteče do expanzní komory (u 2-taktů je to pod pístem). Když se střetne chladící kapalina s dnem pístu dojde k jeho zkřehnutí a násleně prasknutí. V nejhorších případech při netěsnosti hlavy a válce může dojit ke značné erozi mezi těmito díly. Malinké netěsnosti „O“ kroužku (těsnění mezi válcem a hlavou) se projevují jako malé černé fleky na těsnícíh plochách. Pokud se nám stane, že dojde k foukání komprese do vody, což se projevuje natlakováním chladící soustavy, máme 100% jistotu, že jde o netěsnost těsnění mezi válcem motoru a hlavou. Pokud se nám něco podobného stane, je nutné nechat strojně přebrousit dosedací plochy mezi těmito díly. Většina MX motocyklů ma hlavu uchycenou k rámu, může se stát, že se hlava deformuje vlivem práce rámu, proto vždy při demontáži zkontrolujte rovinnost dosedací plochy hlavy.
 

Zničený povrch (obvod) pístu – obr.6:

Povrch obvodu pístu je poškozen z důvodů velkého opotřebování pístu. Pokud je vůle mezi pístem a válcem příliš velká dochází k nepříznivým tlakům na píst a k jeho poškození v podobě prasklin až k úplnému zničení.

Vůle mezi pístem a válcem je daná výrobcem: pohybuje se od: 0,04mm-0,15mm. U starších motorů 0,25mm.
 

Urvaná ojnice – obr.7:

Velice často dochází k urvání ojnice z důvodu velké axiální vůle, kdy dojde k vydření (znehodnocení) ložiska ve spodním oku ojnice, což vede k torzním vibracím. To vede k prasknutí ojnice a k rozbití motoru, proto je nutné vždy při rozebrání tyto vůle pečlivě kontrolovat pomocí spárových měrek. Vůli předepisuje výrobce.
 

Přidření pístu na čtyřech rozích – obr.8:

Jedná se o čtyři rovnoměrně vydřené fleky po obvodě pístu, které jsou následkem rychlejší tepelné roztažnosti pístu než válce. Dalším běžným problémem je bodové přidření ,které je na pístu ve středu strany výfukového kanálu. Tento jev se vyskytuje u válců s přemostěním mezi výfukovými kanály.

Hlavní příčiny: velice rychlé zahřátí, chudá směs (hlavní tryska) nebo použití nesprávné zapalovací svíčky(teplá).
 

Vícebodové přidření pístu – obr.9:

Píst má mnoho vertikálních značek (vydřené fleky) po obvodě. Vrtání válce je příliš malé proti průměr pístu. Píst se po nastartování motoru velice rychle roztáhne a dojde k plošnému poškození (zadření) pístu.

Vůle mezi pístem a válcem je daná výrobcem: pohybuje se od: 0,04mm-0,15mm.
 

Přidřený píst na straně sacího kanálu – obr.10

Jednoznačně málo maziva.

Hlavní příčiny: máme tři možnosti špatného mazání, špatný poměr palivo+olej, separace paliva a oleje v nádrži a poslední možnost: voda nám prošla skrz vzduchový filtr a spláchla nám olejový film po obvodu pístu.
 

Loupání kompozitu – obr.11:

Většina 2-taktních motocyklů má  kompozitové pokrytí válce (nikasil). Kompozitní materiál je tvořen z tenoučkých silikon-karbidových částic. Patřičnou technologii se váže tato vrstva na stěnu válce. Nanesená vrstva se nesmí dostat do kanálu válce, proto se musí následně provozovatele této technologie postarat o odstranění této vrstvy z nepotřebných míst. Při nedokonalém vyčistění se občas stane, že dojde k odloupnutí této vrstvy z kanálu a ke vklínění mezi píst a válec. To způsobí tenké vertikální poškození pístu, někdy i válce. Většinou toto nevede k žádným katastrofickým koncům pro píst, musí se však demontovat válec a nechat jej opětovně vyhonovat. Velice často se stává, že se nám píst poškodí na nefunkčním místě.
 

Zapečení nebo profuknutí pístu – obr.12

Tento píst byl přehřát tak moc, že došlo k jeho natavení a k následnému zborcení drážek pro pístní kroužky v místě výfukového kanálu. Obecně je teplota pístu u výfukových kanálu vyšší než v ostatních místech a zde se projeví tento problém jako první.

Hlavní příčiny: netěsnost (špatné těsnění klikové hřídele), chudá směs, špatný předstih, špatná zapalovací svíčka, velký kompresní poměr, nízko-oktanové palivo.
 

Okouření pístů (sazemi) – obr.13:

Velice častý problém, kdy je píst tzv. okouřený sazemi. V tomto případě neselhal píst, ale pístní kroužky jsou příliš opotřebeny. Při kompresi dochází k prúchodu spalin okolo pístu. Začne se objevovat karbonový vzhled na obvodě pístu. Někdy je možnost srovnání průměru válce honováním. Samozřejmě pokud jsou stěny válce velmi opotřebeny není řešením koupě nových pístních kroužků (nedovedou utěsnit prostor). Flex-Hones je produkt dostupný ve většině prodejen s auto nářadím (v  USA).

Flex-Hones - honovací sada
 
 

Tipy pro opravu:

  1. Před demontáží motor dobře umyjte. To sníží možnost spadnutí nečistot do motoru. Pokud demontujete válec dejte pod něj kus čistého hadru.
  2. Ve válci a v hlavě jsou vodící čepy, které nám udávají polohu vůči klikové skříni. Tyto čepy nám zhoršují rozebiratelnost těchto dílu. Občas se stane, že dojde ke zkorodování těchto čepů, předem se snažíme vždy tyto kolíky napenetrovat, namazat. Nikdy nepožíváme pro demontáž ostré plocháče, dláta nebo už vůbec ocelové kladivo. Namísto toho si kupte plastovou palici a klepněte pod úhlem cca 45° směrem nahoru od válce, následně doleva a doprava. Po rozebrání ocelové kolíky očistíme a nepenetrujeme. Zkusíme je nasadit. Pokud jsou nějakým větším způsobem plochy kolíku porušeny, nemá cenu je dále používat a tyto vyměníme.
  3. Nikdy nepoužívejte staré těsnění. Pro odstranění použijte škrabku (dlátko) na těsnění. Nikdy nepoužíváme šroubováky a ocelové kartáče, může dojít k poškození ploch mezi hlavou a válcem. Může následně dojít k netěsnosti.
  4. Vždy zkontrolujte pístní kroužky ve válci zhruba v místech mezi těsněním pro hlavu a výfukovým kanálem. Mezera by měla být od 0,02-0,3mm.
  5. Vždy instalujte pojistné kroužky přímo čelem nahoru nebo dolu, tento způsob je z hlediska setrvačnosti. Před instalací pístu do ojnice si dáme pojistný kroužek do drážky. Je jednodušší instalovat pojistný kroužek do drážky před spojením píst +ojnice než posléze. Vyhnete se např. zbytečnému upadnutí poj.kroužku do skříně motoru.
  6. Vždy instalujte pístní kroužky se značkou nahoru. Nezapomínáme při montáži kroužky důkladně potřít olejem(při skládáni nešetříme s olejem).
  7. Vždy instalujeme píst na ojnici podle směru šipky na dně pístu, která musí směřovat k výfukovému kanálu.
  8. Nepoužívat tekuté těsnící tmely, namísto toho použít adhesivní aerosolové spreje(https://www.bizrate.com/automotive/aerosol-automotive-clear/)
  9. Když nastartujete motor poprvé po generální opravě snažte se udržet otáčky relativné nízko(žádné práskání plynem a vytáčení motoru do bezvědomí). Neměli bychom motor zbytečně zatěžovat. Po dobu 30 min bychom měli jezdit s cca 2/3 plynu .
Zpět

Vyhledávání

Hill Racing © 2009 Všechna práva vyhrazena.